Over reizen en wennen - Reisverslag uit Monopoli, Italië van Bas Lierop - WaarBenJij.nu Over reizen en wennen - Reisverslag uit Monopoli, Italië van Bas Lierop - WaarBenJij.nu

Over reizen en wennen

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

06 September 2014 | Italië, Monopoli

Hoi Allemaal,

Het heeft misschien even geduurd, maar hier is dan eindelijk mijn eerste reisverslag! Ofja reisverslag, meer stageverslag :) Ik ben op dit moment al meer dan twee weken vertrokken uit Nederland en heb afgelopen week mijn eerste stageweek gehad. Een mooi moment dus om het een en ander te delen over wat ik tot nu toe heb meegemaakt.

Vrijdag 22 augustus ben ik samen met Anne met de auto vertrokken vanuit Bakel, richting Monopoli. Aangezien dit best wel een flinke reis was en we toch tijd genoeg hadden, hebben we besloten om die dan ook maar te nemen. De eerste dag zijn we doorgereden tot Freiburg zuid-Duitsland, wat eigenlijk toch maar een klein stukje was. 's Ochtends om half 8 vertrokken en tegen een uur of 2 waren we er al. Daar hebben we ook meteen onze eerste ervaring gehad met Airbnb, wat uiteindelijk best een goede zet bleek te zijn!

Airbnb is een site waar je bij mensen thuis een kamer kunt huren die ze zelf niet gebruiken (denk bijvoorbeeld aan een leegstaande kamer in een studentenhuis) tegen een redelijke prijs. Aangezien je van tevoren niet precies weet wat je kan verwachten, wat bij een hotel natuurlijk wel zo is, is het toch even spannend op het moment dat je bij iemand aanklopt.

Onze eerste overnachting bleek bij een gezin thuis te zijn, waarbij we een eigen slaapkamer hadden en voor de rest alles deelden. Het huis lag in een rustige wijk in een klein plaatsje buiten Freiburg, wat erg makkelijk was gezien alle spullen die ik bij had. Deze heb ik dan ook gewoon in de auto kunnen laten liggen. De eigenaar was een erg vriendelijke man en heeft ons ook verschillende goede tips gegeven om dingen te doen in de omgeving, zoals rodelen (zie foto's die al op facebook geplaatst zijn). Hier zijn we 2 dagen gebleven, waarna we verder zijn gereden richting onze volgende stop, Bologna. Hier hadden we een kamer in een studentenhuis. Aangezien we daar maar een nachtje gebleven zijn is er verder ook niet veel over te vertellen.

De laatste etappe was van Bologna naar Monopoli, nog zo'n 700 km. Weer vroeg vertrokken en omdat we redelijk op schema lagen hebben we zelfs nog een korte tussenstop kunnen maken in San Marino, wat erg leuk was. Uiteindelijk doorgereden naar de bestemming waar we een week zouden blijven, Gioia del Colle. Na die 4 dagen onderweg geweest te zijn was het toch wel fijn om even nergens meer heen te hoeven rijden.

In Gioia del Colle zaten we weer in een studentenhuis, wat best een leuke en gezellige plek was. Aangezien Anne de zondag terug zou vliegen richting Nederland hebben we de dagen die we daar zaten goed gebruikt om de toeristische plaatsjes af te gaan. Zo zijn we naar een stadje geweest met trulli huisjes (alberobello), naar een grote grot die midden in het landschap lag en ook al twee keer naar Monopoli. Een keer om uit te zoeken waar mijn appartement zou liggen en een keer zodat ik al een keer bij het bedrijf kennis kon gaan maken.

Die week is ook vrij snel voorbij gegaan en het was toch wel even raar om Anne op het vliegtuig te zetten. Op zo'n moment besef je in een keer dat je niet zomaar op vakantie bent maar dat je voorlopig ook niet terug gaat naar Nederland. Na de laaste spullen weer ingepakt te hebben ben ik toen ook vroeg gaan slapen omdat ik de volgende dag om half 9 bij Blackshape zou moeten zijn.

Voor degenen die nog niet weten wat Blackshape is en wat ik daar ga doen zal ik het even kort uitleggen. Blackshape is een vliegtuigbouwer die zich richt op de markt voor kleine sportvliegtuigjes. Hierop is hun vliegtuig, de Blackshape Prime, dan ook gericht. Dit is een 2-persoons vliegtuig bijna compleet gemaakt van carbon fiber, wat het bedrijf vorig jaar ook al een prijs heeft opgeleverd. De eerste 19 vliegtuigen zijn nu ook al geleverd, maar het bedrijf wil een volgende stap gaan maken. Hiertoe zal het vliegtuig gecertificeerd moeten worden volgens bepaalde regelgevingen, wat betekend dat er een hoop onderzocht en berekend moet worden). Hierbij ga ik helpen door middel van het opstellen van een aerodynamische data set voor twee verschillende configuraties. Dit wordt gedaan middels het doen van theoretische berekeningen, alsmede de analyse van testdata.

Mijn eerste week stage heeft tot nu toe vooral in het teken gaan staan van wennen. Om te beginnen spreekt er buiten het bedrijf bijna niemand engels, maar ook binnnen het bedrijf lang niet iedereen. Dat betekend dat communicatie af en toe nog vrij lastig is. Hier kwam ik bijvoorbeeld achter bij het afsluiten van een telefoon- en internetabonnement. Ik ben dan wel italiaans aan het leren, maar om bij een winkel zo'n abonnement af te gaan sluiten valt dan toch nog niet mee. Uiteindelijk is het toch nog redelijk gelukt (nou nog wachten op de eerste maandafrekening haha) want ik heb op dit moment een italiaans nummer en een internet usb-stick voor mijn laptop.

Ook het eten en drinken is hier wennen. Waar het in Nederland heel normaal is om je boterhammen mee te nemen voor de lunch, is het hier gebruikelijk om uitgebreider te lunchen. Dit doen we bij een tankstation met een klein restaurantje 500 meter bij het bedrijf vandaan, waar we meestal pizza of pasta eten. Een keer ben ik met de eigenaar van Blackshape en twee andere mensen naar een ander restaurantje geweest een stukje verder weg. Dit was een van de beter lunchlocaties in de omgeving, want het was er echt bom- en bomvol. Gelukkig heeft Blackshape een afspraak met dat restaurantje waardoor we meteen een tafeltje kregen en binnen een paar minuten ook ons eten al hadden. De lunch sluit je zoals hier gebruikelijk af met een kopje espresso. Waar je in Nederland altijd een grote kop koffie krijgt als je die ergens bestelt, krijg je hier overal espresso. Na een paar dagen raak je hier wel aan gewend, ook al is de koffie hier nog sterker dan de espresso in Nederland.

Volgens mij heb ik voor nu wel weer genoeg geschreven. Als laatste wil ik nog even vermelden dat degenen die zin hebben om een keer te skypen mij toe kunnen voegen (op Bas van Lierop zoeken en je vind me wel).

Groetjes uit Monopoli!



  • 07 September 2014 - 00:04

    Karin En Tom:

    Hoi Bas,
    Leuk om te lezen. Een mooie start van je stage. Weet zijn benieuwd naar het volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 3701

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 13 Februari 2015

Stage bij Blackshape, Monopoli

Landen bezocht: